Sidevisninger forrige uke

tirsdag 1. mai 2012

4 måneders reise er over for denne gang....

Nå har jeg vært på reise i 4 måneder, og vender hjem igjen til Bergen by idag 1.Mai. Etter eksamen tilbrakte jeg 10 dager på ferieparadiset Gili-Trawangang. Hadde noen helt fantastiske dager på øyen. Lå for det meste på solsengen og koste meg med en god bok og svømte i det klare og forfriskende havet. Ble også noen joggeturer rundt øyen som er på ca. 7km.

Ellers hadde vi en koselig feiring av May Helen og Christine sin bursdag torsdag. Dagen startet med sykkelrittet Tour de Gili. Mellom etappene hadde vi et slag voellyball, en god lunsj og litt avslapping på strandenJ Dagen ble avsluttet med fellesmiddag der vi koste oss med grillmat og norsk melkesjokoladeJJ

De siste to dagene har vi vært på Kuta, Bali. Her har det blitt litt shopping og mye soling ved bassenget.

Om en times tid drar vi avgårde til flyplassen der vi har over 20 timers reise foran oss. Onsdag 2.Mai kl 19.15 lander flyet på Flesland:)

Gleder meg til å se dere alle sammen igjenJJ

Meg og Mari slapper kooser oss i varmen:)
Klar for sykkelrittet Tour de Gili:)
Stranden:)
Volleyball kamp. Sjekk den flotte stilen min:) Ofrer alt for laget:)
Meg og mine gode venninner Salvesen, Åse, Mari og Mayis:)
Meg og Åse utenfor vårt hjem på Gili:)

Etter å ha vært på reise i Asia i 4 hele måneder, der jeg har sett 5 nye land og fått kjennskap til forskjellige kulturer og religioner sitter jeg igjen med mange nye opplevelser, inntrykk og ikke minst 32 nye gode venner. Dette har virkelig vært min livs reise som jeg alltid kommer til å huske:)

tirsdag 24. april 2012

SOMMERFERIE:):)

Her er hele gjengen samlet for en siste kveld sammen:)
Eksamen er gjennomført og jeg har sommerferie fra og med 19.ArpilJ Har sittet inne å lest i over en uke og knapt sett sol, så nå er det helt herlig å endelig få på plass litt brunfarge samt slappe av på denne paradis øyen. Har bodd på et hotell av meget enkelt standard i eksamensperioden der vi har hatt mengder med både edderkopper, biller, flust av maur og skorpion på rommet.

Nå har imidlertid meg og Åse flyttet til Drem village der vi har fått et svært rom med både kjøleskap, safe boks og ikke minst madrass på solstolene ved stranden som bare ligger ca. 10 meter fra hotellet. Her skal vi virkelig kose oss de siste 7 dagene vi har igjen på øyen.

5 timers skriftlig eksamen er i gang....
Litt av en hardarbeidende gjeng....:)
Etter 5 lange timer med eksamensskriving var det på tide med bålbrenning av kompendier som tradisonen tilsier. Skikkelig deilig å bli kvitt de siste 6 som letter vekten i en nå altfor tung sekkJ Ellers spiste vi en god middag og hadde en koselig kveld sammen:)
Brenning av de siste kompendiene:)
Endelig klar for å brenne mine 6 siste kompendier:):)
Meg og May Helen:)
Fredag var det tid for avskjedsmiddag før de første medstudentene skulle forlate øyen og vende tilbake til Norge. Her hadde flittige medstudenter som både laget quiz om hendelser som har skjedd i løpet av disse 4 månedene samt en adjektiv fortelling fra selve turen. Skikkelig artigJ Det ble også tildelt ulike kåringer til enhver på studiet. Jeg fikk tittelen for turens frøken ur. Begrunnelsen for det er vel at jeg en del ganger blir litt småstresset over klokken og alt vi skal rekke og har nok pushet gruppen litt forhold til tidenJ hehe…

Lørdag var vi alle samlet på bryggen for å ta farvel til de første 7 som skulle reise. Det ble en tårevåt avskjed for alle sammen. Igår og idag har vi sagt hadet til enda flere så nå er vi bare 13 norske studenter igjen på øyen. Er veldig rart at turen plutselig er over. Disse 4 månedene har gått uhyre fort. Har opplevd så vanvittig mye på så kort tid og fått hele 32 gooode venner som jeg kommer til å savne masseJ

Gave fra min kjempe gode hemmelige venn:):)
Meg og Kamilla:)
Sjekk den svære billen som rett og slett falt på meg når jeg sov.. Dette var det vi måtte leve med den første uken av oppholdet..

Håper alt står bra til med dere i Norge, så ser jeg dere igjen om veeldig kort tid. Selv om jeg stoor koser meg på tur, kjenner jeg at jeg gleder meg til å se alle sammen igjen samt kjenne på den friske norske luften og ikke minst spise god norsk mat igjenJ

tirsdag 10. april 2012

Påskeferie på Sengigi, Lombok:)

Denne uken har vi hatt mange artige påskeaktiviteter som våre kjære påskeharer stelte istand for oss. Uken startet med påskenøtter der vi fikk nytt spørsmål hver dag som igjen skulle danne et løsningsord. Ellers har vi hatt påskequiz der påskeharene kom med melkesjokolade. En etterlengtet gleede for hele gjengenJ Har også hatt pool party og påskelabyrint der fangsten var hver sin kvikk lunch sjokolade noe som smakte helt himmelskJJ

Vi kooser oss med pool party i påskeuken:)
Påskeaften feiret vi min bursdag med fellesmiddag. Her fikk jeg både bursdagssang og gave fra mine kjære medstudenter. Skikkelig koseligJ Turen gikk videre til en lokal pub i nærheten. Puben var stappfull av mennesker i alle aldre. Fikk til og med bursdagssang av live bandet som spilte derJ
Vi feirer påskeaften der alle måtte kle seg i noe gult:)
Den 08. April på selveste 26 års dagen min ble jeg vekket tidlig av Mari, May Helen, Salvesen og Christine. De kom med flotte gaver til megJ Fikk en nydelig flott sjokoladekake, genser og masse godiserJJ Kjempe koselig. Dagen ble ellers tilbrakt ved bassenget for å pleie brunfargen. Var også inne på et kjøpesenter 20 minutter kjøretur herfra. Her fikk jeg kjøpt litt bursdagsgaver til meg selv. Vi spiste også bursdagsmåltid samt brownies og milkeshake til dessert JJJ  Alt i alt en suuper duuper fin bursdag:):)

Flotte gaver jeg fikk av mine venner:)
Igår hadde vi felles påskefrokost der Levi tok kjøkkentjenesten på hotellet for å lære de ansatte å lage hardkokt eggJPåskeharene hadde laget flott påskelangbord dekket med gule servietter og påskepynt. Vi fikk til og med smake på norsk jarslbergost. Nam:):)

Meg og May Helen ute på bursdagsfeiring:)
Svømmebassenget som vi har brukt flittig denne uken:)
Mmmm, brownies og milkeshake:):)
Asian pose:):)
Nå går ferden videre til siste stopp på turen som er øyen Gili som ligger en 30 minutters båttur herfra. Der blir det lesing for fullt da vi har eksamen den 19.April. Deretter er det 10 dager med ferie før jeg vender tilbake til Bergen byy:):)

tirsdag 3. april 2012

KUTA:)

Nå har vi allerede vært på Kuta en uke. Vi har bodd på et flott hotell med eget bassengområde og solstoler. HerligJ Dagene har gått mye med til soling ved bassenget eller på ulike strender som vi har besøkt. Brunfargen begynner heldigvis sakte men sikkert å ta seg opp igjenJJ

Ellers var jeg sammen med 5 andre medstudenter på besøk i fengselet her på øyen. Det er dette fengselet det var fangeopprør for en måneds tid siden.

Sleve besøket ble et meget spesielt møte. Vi fikk tildelt noen fanger som vi fikk lov å prate med. Vi satt inne på et område der besøkende fikk lov å komme. Rundt oss satt mange som ventet på å få prate med sitt familiemedlem. Vi hadde også med oss hver vår pose med Shampo, såpe, vaskemiddel, tannkrem og en pakke kjeks som takk for at de ville møte oss. De fleste som vi pratet med satt inne for narkotika forbrytelser som det er veldig høye straffer for her i Indonesia.

Jeg var så heldig å få lov til å dra ut til fengselet en gang nummer to. Jeg hadde nemlig et stort ønske om å få treffe australieneren Andre Chan som var lederen av Balii Nine. Andre Chan er dømt til døden for smugling av narkotika. Er også en til som har fått dødsstraff, mens de 7 i Balii nine sitter inne på livstid.

Andrew Chan var 21 år da han ble tatt, og har sittet inne i 7 år. Han har anket sin dom flere ganger, men nå ser det ut som nesten alt håp er ute. Siste og eneste mulighet er at presidenten i Indonesia gir benådning.

Andrew var bare et helt fantastisk menneske. Han sa så mange kloke og vise ord. Det viktigste for han var å gripe hver eneste mulighet, og gjør hver dag til en spesiell dag. Andrew ble kristen da han først kom til fengselet og er aktiv i menigheten de har i fengselet. Dessuten er han en veldig viktig person for miljøet blant de innsatte.
Jeg oppfordrer alle til å gå inn på denne siden å skrive under på kampanjen for å hjelpe Andre Chan. Her kan dere også se en videopresentasjon. http://mercycampaign.org/andrew-chan#video. Har også en dokumentar om de to som har fått dødsdom: http://www.youtube.com/watch?v=fXjpQkPfnaY

Nå bærer det avgårde til neste stopp som er Lombok. Her skal vi også være i en uke.
Ønsker dere alle hjemme en riktig fin påske. Håper været og skiføre blir bra for alleJ Skulle ønske jeg kunne vært hjemme bare den ene uken i påsken. Men nå nærmer det seg virkelig hjemreise. Er bare 28 dager til dere har meg hjemme i Bergen by igjenJ

På tur med Linn, Grete, Gunhild, Linn og Susanna:)
Kooser meg på stranden:)
Meg og Mari på besøk i et tempel område med fiin utsikt:)

mandag 26. mars 2012

Litt fra Bangkok + Ubud

Bangkok = ShoppingJ

De fire dagene vi tilbrakte i Bangkok gikk for det meste i shopping på de gigantiske kjøpesentrene de hadde i byen. Det ble shoppet så mye at jeg ble nødt til å sende hjem hele 8 kg til NorgeJ Ops!:)

Ellers besøkte vi et nonnekloster som ble et meget spesielt møte. Der fikk vi forelesning av Thailands eneste ordinerte nonne.

Fikk også feiret Salvesen sin bursdag med middag på Hardrock der vi til og med fikk med oss en livekonsert. Avslutningsmiddagen spiste vi på skikkelig norsk måte med kjøttkaker og koldtbord med masse godsakerJJ

Nå er vi ankommet Ubud på Bali. Dette er en innenlands by, der vi bor i små hytter i et koselig strøk. I går var vi på rundtur der vi dro nord for Bali. Besøkte tre templer og en kaffe plantasje der de lager verdens mest eksklusive kaffe.
På onsdag drar vi videre til Kuta som er en by som ligger langs kysten. Ser veldig frem til noen late dager på stranden igjenJ

Meg og Nilsen har kjøpt kaffe til 300.000 rupia:)
Kaffe smaking:)
Matpakkestopp på rundturen vår:)
Vi får servert frokost hver dag på terrassen. Luksus:)

lørdag 17. mars 2012

Fantastiske Ciang Mai:):)

Vi ankom Ciang Mai lørdag kveld etter to flyturer. Her har vi nå vært i 7 hele dager. Har bodd på et koselig hotell som til og med har et lite svømmebasseng J Her har jeg bodd sammen med skjønne May Helen, noe som har vært helt tipp toppJJ

Tirsdag var vi i elefant park. Dagen startet med å sitte på flåte rennende nedover en lang elv. Spesiell opplevelseJ  Deretter fikk vi se parkens elefanter som inntok et skikkelig buffé måltid bestående av melon, ananas, og andre grønne godsaker. Etter middagsmaten tok elefantene seg et velfortjent bad samt at de hadde et utrolig bra show for oss. Der fikk vi se elefanter som spilte fotball, danset, gikk på rekke hale i hale og ikke minst elefanter som malte flotte malerier. Hver og en elefant hadde sin spesialitet. En av elefantene tegnet fjell og elefanter, den andre trær og den siste fugler undertegnet med sin egen underskrift og ordene I love you på arketJ Jeg måtte selvsagt kjøpe et maleri som et minne om disse fantastiske elefantene. Til slutt fikk vi ri på disse enorme dyrene der vi satt i seter. Føltes ut som om vi vandret midt i jungelen. En skikkelig gøy opplevelseJJ

Meg, Salvis og May Helen klare for flåte tur. Sjekk de stiilige hattene:)
Gjengen på flåten:)

Elefanten Suda som tegner et fantastisk maleri:)
Og her er resultatet:) Imponert eller??
Meg og Christine på tur i jungelen ridende på elefant:)
Her kommer vi ridende:):)

I dag lørdag har jeg vært på kokkekurs der jeg har laget hele 5 thailandske retter. Skikkelig artig for en mat og helse lærerJ Under kan dere se bilder av resultatet:)
Her er gjengen klar for matlaging:)
Handler dagens ingredienser på marked:)
Chriken in Coconut milk:)
Stor koooser meg på kjøkkenet:)
Fried Noodle Thai Style:)
Igår var vi på dragshow i byen:) Utrolig morsomt:)
Torsdag våknet jeg opp skikkelig nervøs og skjelven. Dagen var nemlig kommet for min største frykt på turen, nemlig tigerparken, Tiger Kingdom. Planen var å gå inn til de minste og prøve meg på den største tigeren. Men når jeg først kom frem ble jeg tilbudt en pakke der en måtte gå inn i 5 forskjellige bur til tigre på 2, 4, 5, 12, og 18. måneder. Her fikk jeg med en egen fotograf som var med meg hele veien. Må bare minne der alle om at disse tigrene ikke er bundet til noen form for lenker, og en går inn til dyrene på helt egen risiko!

Meg og Åse klare for å gå inn til tigrene. Litt småå nervøse...

2 måneder gammel tiger:)
Meg og lille tiger puus:)

Her er den tøffe gjengen som gikk sammen inn i burene til tigrene:)
Her er hele gruppen samlet sammen med en 12 måneder gammel tiger:)
Slapper av sammen med en 5 måneder gammel tiger:)
Her med tigergutt på 18 måneder:)
Ellers har jeg brukt dagene meget fornuftig her i Ciang Mai. Har fått meg skreddersydd kjole. Helt enkel med v- hals som går ned til knærne og flettete stropper i en fiiin lilla fargeJ Har også fått tegnet Tuva i et portrett som jeg er meget godt fornøyd med. Ellers gjort gode innkjøp på night marked som de har hver dag i byen (se de bildene under).

Meg og Christine på nattmarked:)

Prøver morgenkåper:)

Pannebånd prøving:)
Meg og May Helen leser kart:):)
Prøver våre nyye fiine skredderydde kjoler:)
Skjønne Tuva moren tegnet av en meget dyktig kunstner:)

Nå skal vi ut på en irsk pub for å feire St. Patricks day.