Sidevisninger forrige uke

søndag 15. januar 2012

Oppdatering fra siste uken på Sri Lanka:)

Vi nøt noen fantastiske dager i Unawatuna. Spesielt på denne vakre stranden:) På bildet ser dere mine kjekke studie veninner Astrid, May Helen og meg:)





Her kommer en oppdatering fra uken som har gått. Vi reiste avgårde fra Unawatuna mandags morgen for å besøke en ny by, Kataragama hvor vi skulle på villmarkssafari. På veien hadde vi et stopp på et skillpaddeklekkeri. Der fikk vi lov til å holde både baby skilpadder som bare var noen uker gamle, samt noen litt større skilpadder.








Derfra dro vi videre til et helvetes tempel. Her fikk vi se hva som skjer med buddhistene dersom de begår ulike synder via bilder og figurer. Videre på veien stoppet vi for å være med å kikke på Puja. Her samles mangfoldige mennesker for å ofre ting, blomster og penger til gudene. Både buddhister og hinduister deltok på denne pujaen. Etter en veldig laang reise med mange inntrykk var vi alle sammen veldig klare for å ta inn på et hotel før villmarkssafari grytidlig dagen etter. Her ble vi møtt av en standard som lå helt på grensen for hva vi kunne tillate. Vi ble fortalt at hotellet var et 3-stjernes hotel med badebasseng. For det første ble vi lovet middag når vi kom frem noe som ikke ble overholdt, det var ingen som tok i mot oss, og det såkalte hotellet bestod av små hytter med senger tett i tett, både ute og inne. Var ganske fortvilet en stund, etter en såå lang reise og vi hadde alle sammen vært uten ordentlig mat i 10 timer. Etter litt frem og tilbaket ble det til at jeg fikk meg en seng utendørs noe som gikk overraskende braJ Hadde noen timers søvn, før vi stod opp i 4-tiden for å dra ut på villmarkssafariJJJ
Vi ble plassert i jeeper og kjørte innover i jungelen for å få øye på ulike dyr. Landskapet var bare helt nydelig og fikk se både fugler, dådyr, en liten elefant familie, apekatter, krokodille og ikke minst den største opplevelsen som var når vi fikk øye på leoparden. En fantastisk opplevelseJ Bilder fra safarien kommer litt senere. Jeg ble så opptatt av filmingen, så glemte å ta bilderJ
Da vi kom tilbake til “hotellet” spiste vi frokost før vi raste videre til neste opplevelse som var å besøke vedda folket i to hele dager. Dette besøket var jeg i forkant veldig spent på. Vedda folket er en ur befolkning som bor langt langt inne i jungelen. Trond som er vår reiselærer kjenner vedda folket veldig god, da han og konen har bygget en skole slik at barna kan gå dit å lære matte, engelsk og data. Folkene som bor her dyrker alt de spiser, og bytter til seg varer som de trenger. Da vi kom frem ble vi møtt av mange nyskjerrige mennesker. Vi fikk lov til å overnatte på skolen som Trond har vært med å bygge, men her sover vedda folket på gulv, så vi ble pent nødt til å innfinne oss med det. Var et hyggelig besøk, men forskjellen er helt enorm i forhold til hvordan vi har det i Norge. Maten består av ris som de dyrker, litt fisk samt ulike brød som de lager av blant annet maismel. Og maten spiser de så klart med hendeneJ Vi fikk en god rundtur i jungelen av statsministeren blant vedda folket, og dagen da vi reiste spiste vi frokost med selve kongen av vedda folket. Spennende opplevelse, men må innrømme at jeg var litt glad da vi forlot jungelen:):) På bilder under ser dere meg og Kamilla sammen med kongen av vedda folket:)

Videre dro vi med buss oppover i fjellene for å bestige Adams Peak som er 2243 moh og består av 5200 trappetrinn helt til toppen. Etter en knapp times søvn på et hotel der vi nok en gang ble møtt av et mørkt hotel, bare senger til noen få av oss var jeg nokså trøtt før jeg skulle begi meg ut på en stor utfordring som var å klatre opp fjellet. Vi var en gjeng som hadde som mål å gå fjellet på under 2 timer. Derfor startet vi ganske så hardt ut. Måtte en del ganger i kjelleren for å hente ut de siste kreftene mine, og den siste halvtimen gikk jeg kun på viljen. Men er stolt over å kunne si at vi nådde toppen på 1 time og 45 minutter. Er nødt til å være rekord!!!!:) Derfra fikk vi se soloppgangen før vi raste avgårde ned igjen. En helt fantastisk opplevelse som jeg kommer til å huske i lang tid fremoverJ



Her har gjengen nådd toppen og er alle sammen ekstremt slitne, men samtidig lykkelige for å klart utfordringen:) Her er klokken ca. 05.45



 Her ser dere den vakre soloppgangen fra Adams Peak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar