Sidevisninger forrige uke

tirsdag 7. februar 2012

Oppsummering fra Penang:)

Vi reiste til Penang med båt fra Lankawi. En tre timers tur på en liten båt, som var uhyre kald. Etter et vanvittig styr med å få ut bagasjen og finne oss en taxi kom vi omsider frem til hotel Continental i Penang street. Må si meg veldig fornøyd med både hotellet og de jeg har delt rom sammen medJ
Frokosten på hotellet har vært kjempe god, med masse utvalg av både varme og kalde retter. Middagene har de fleste dagene blitt spist på noe som heter food court. Det består av matboder med mange forskjellige retter. Alt fra indisk, kinesisk, sjømat og lokal mat. Helt genialt og til en veldig billig penge.

Ellers har dagene bestått i forelesninger, et besøk på universitetet her i Penang samt shopping på de tre kjøpesentre som ligger tett i tett like ved hotellet. Det kjipe er at en må tenke på vekten hele tiden, så alt må vurderes nøye før det kjøpesJ Likevel har jeg gått til innkjøp av tre par nye sko, en veske, harddisk og ikke minst nye briller. Tok synstest og fant ut at jeg ser veldig dårlig på lang avstand. Har vel egentlig visst om problemet, men likevel ble det en helt ny verden for meg med briller. Nå kan jeg faktisk lese hva som står på skilt, og ser alt såå mye klarereJ Dessuten er briller meget billig å kjøpe her i Penang. Så nå har en god andel av mine medstudenter gått til innkjøp av briller. Vi er så fine atteJJ

Her ser dere meg og mine nye dior briller:):)

En av dagene var vi på et tempel besøk der
vi kunne plassere ønsker på et lykketre.
Mitt valg falt på sucess in everything:)


Ellers har jeg hatt et ganske travelt opphold på Penang, i og med at jeg skal skrive oppgave som omhandler thaipusam, som er en hinduistisk feiring. Hovedsakelig går feiringen hinduer som hyller guden Murguan, der de blant annet gir ulike ofringer. Meg og Christine har også vært ute å intervjuet mange mennesker. Vi fikk blant annet med oss et intervju hos en mann som lager thaipusam effekter hele året. 


Her er gjengen samlet på food courten:)

Thaipusam
Tirsdag som var vår siste dag i Penang deltok vi på thaipusam feiringen. Det er noe av det villeste jeg noen gang har opplevd. Dagen startet med å se på krokinnsetting. Her var det fullt av menn som fikk satt inn kroker. Antallet varierte fra 20 opp imot 300. I tillegg fikk mange satt inn spyd, både store og små i kinn og tunge. Andre bar bøtter med melk som skulle bli helt over en Murugan statue i tempelet. Mange gikk også med svære oppsatser på ryggen som veier alt fra 10-20-25 kg.
Turen gikk til Waterfall tempelet, rundt 5 km. fra der vi startet. På veien opp til tempelet fikk vi en slags 17.mai følelse. Folk danset, sang og var veldig glade. Med andre ord, god stemningJ Til og med de som bar tunge ting på ryggen og kroker danset oppover mot tempelet. 

En meget opplevelsesrik og slitsom dag. I og med at vi i tillegg brukte dagen til intervjuer og tellinger for å finne ut hvor mange som faktisk deltar på thaipusam. På kvelden var vi ute å feiret Stine sin bursdag på hardrock cafe

Vår lærer Levi, Linn, Johanne og meg på thaipusam feiring.

Meg og Christine sammen med en som bærer 300 kroker på kroppen.

Slik så mange av mennene ut når de gikk
 med krokene oppover til Waterfall tempelet. 

Meg og Michael J:)

Nå er jeg suuuper klar for nye opplevelser i hovedstaden Kuala LumpurJJJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar